Wednesday, September 28, 2011

Sekarang saya tau bagaimana susahnya menjadi seorang ibu dan bapa...terutama dalam hal didikan untuk anak-anak..Bukan sesuatu yang mudah sebenarnya,dulu sebelum ada anak saya tak pernah fikir hal2 seperti ini...saya tak fikirpun susahnya ayah dan ibu mendidik saya dari kecil sehingga saya dewasa...

Soal didikan,bukan takat didikan agama,didikan akhlak anak2 juga penting...saya cukup bimbang dengan keadaan sekarang..anaknda saya mudah terpengaruh dengan persekiran,baik dari media mahupun apa yang didepan matanya,tu yang buat saya cukup risau.walau umurnya baru 2 tahun,tp dia dah tau meniru aksi itu ini,cara cakap dan sebagainya..Kalau ianya sesuatu yang baik Alhamdulillah,tp anda2 tau kan tak semuanya baik berlaku depan mata..saya cukup terkejut dengan anak2 yang seumur 3-4 thn dah tau mancarut dan mengeluarkan kata2 kesat..YA ALLAH,mana diorang belajar semua ini..tentu2 nya dari orang2 yang ada sekitarnya..boleh pulak mak bapak diorang duduk diam dan hanya tersenyum..

Dari awal dulu soal mendidik anak, saya dan suami cuba bagi yang terbaik..tapi kadang2 saya tetap pening bila dia tidak mau dengar kata saya..Rasa marah pun ada rasa sedih pun ada...apa saya perlu bertegas..?saya bukanla orang yang garang dan serius sangat,tapi kalau dah keterlaluan ianya buat saya angin..Mungkin silapnya dari saya juga,dari awal saya tidak bertegas,tapi insyaALLAH didikan untuknya masih belum terlambat,saya akan cuba balance antara akhirat dan duniawi untuknya dan utk saya serta keluarga saya.
Moga ALLAH beri saya kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak2..



No comments: