Wednesday, September 14, 2011

Bila masanya manjelang tiba..

salam...
Bila Masanya menjelang tiba..jantung saya berdegup kencang..Walaupun sudah berpengalaman,tapi kata orang setiap kelahiran itu ada bezanya...buatkan hati saya berdebar-debar..Moga ALLAH bantu saya di hari itu.

Bercerita pengalaman lalu,walaupun sakit saya hanya beberapa jam saja berbanding mereka yang beranak sulung...Saya sangat2 bersyukur..Saya masih mampu berjalan sndirian tanpa guna wheelchair,tanpa bantuan sesiapa saya berjalan sndiri ke labour room,walaupun masa itu jalan sudah terbuka 3cm,sikit pun saya tak rasa sakitnya,ALHAMDULILLAH YA ALLAH (doc pun naik pelik sbb saya tak sakit).Saat itu walaupun berdebar saya masih mampu tersenyum...keliling nurse tgk pelik pada saya,mana taknya..semua patient yg masuk ke labour room tak setenang saya..mmg pun saya sndiri rimas tgk mereka..yg menjerit ada,yang menangis ada..yg sedang ditolak guna whelchair tu pun ada sbb dah xleh nak jalan..semua situasi itu buat jantung saya berdegup kencang..SAYA TAK BERAPA SUKA SITUASI ITU.

Seketika,saya diberi ubat (induce) untuk kali ketiga jam 8 pagi..saya menunggu saja,suami masuk temankan saya..kami masih boleh berbual,bergurau dan ketawa sama2..hehehe walaupun airmata saya mengalir sbb dah mula rasa sakit..hihi..suami sapukan airmata saya,dia bercerita lagi hal yang lucu2 (nak suh saya gelak la tu,xnak bg saya pikir sakit) heheheh..jam saya tgk kul 1 ptg,sakit saya semakin kuat..tp saya tetap cool,releks je..walaupun mencurah2 airmata..nurse datang tanya,"awk nak ubat tahan sakit ke?"..saya jawab "boleh juga..." so nurse datang inject ubat tahan sakit..bukan Epidural..sbb mmg hajat saya tak mau ambik epidural..saya nak rasa camna rasa sakitnya...2jam selepas itu,nurse datang lagi tanya ok x?saya jawab saya tak tahan...sbb jalan masih belum buka seperti mana yang nurse nak,so ubat tahan sakit kedua diberi..mula la saya nak tido...mmg rasa ngantuk sangat,maybe kesan ubat tu kot@mmg saya sudah penat..ada ketika saya terlelap,nurse kata xpe awk terlelap seketika untuk kumpul tenaga masa push nanti...

Saya tgk kat dinding..jam dah kul 4 ptg..saya dah xmampu lagi nak tahan..saya bgtau hubby yg saya tak mampu lagi..lastnya,hubby bgtau nurse,bila nurse datang dia tgk dah nampak rambut baby dan kepala baby..ayooo padan lah saya dah tak tahan...dalam pada tu,sempat nurse pelawa saya pgg kepala baby??ishhh..saya tak mampu dah nak buat apa2..xleh nak tgk orang dah pun..terus saya geleng kepala,saya cakap nanti la nurse,kemudian saya pegang yea..hehe

jam 4.31,saya selamat lahirkan puteri saya..MARYAM FAQIHAH AMSYAR BINTI AYAH (hahaha amsyar jawab camtu kalo tanya dia) BINTI MOHAMAD FAIZAL...terus hilang sakit saya,betul2 hilang terus.nurse angkat baby atas muka saya dan tanyakan jantinanya pada saya,dalam penat saya jawab..PEREMPUAN...nurse boley kata "pandaiii"hahah opkosla,xkan saya xkenal laki ke pompuan cik nurse..huhuu..(sebenarnya dia nak tau kita sedar atau tak lepas bersalin tu..dia tak nak kita tido@pengsan hehe)..pastu dia tunjukkan jari "kak,ni brapa??"..2 3 kali dia buat camtu,saya menjawab dengan begitu TEPAT..hahha..

Saat seterusnya lagi menggerunkan.....bab jahit menjahit,jahitan yg dibuat tanpa bius..tgh sedar...kita lihat secara live..hahhaha..cam nak beranak lg skali je...hahhaha...tp itulah pengalaman..itulah situasi yang sudah dan akan dialami setiap ibu bersalin..saya diberi minum susu,dan yang tak tahan nurse2 pelatih tu boleh ambik gambar bersama baby saya...amboiiii...saya penat ni,tlg la urut2 ke..haha

Bagi setiap yang bergelar IBU,MAMA,MAMI,MAK, dan sebagainya...seperit manapun kesakitan yang dialami,kesakitan itu juga yang membahagiakan..Tuhan saja yang tau perasaan itu...Walaupun sakit,gerun,ngeri..tp bila cerita bab anak..semuanya jadi happy dan bahagia,nak bersalin lagi..lagi..dan lagi...Itu kelebihan IBU..sebab itulah kita disuruh menyayangi IBU..IBU..dan IBU kemudian barulah BAPA..

No comments: