Saturday, August 20, 2011

21 hari berpuasa..

Salam sayang untuk semua..

21 hari sudah kita menjalani ibadat berpuasa..sekejap je rasa kan..kan..dalam seminggu lagi kita akan sambut raya plak..Saya thn ni juga xdapat nak penuhkan puasa..Niat dihati boleh la full puasa sbb pregnant kan..tp apakan daya,xmampu..dan atas arahan doc saya harus berbuka demi kebaikan diri saya dan juga baby..

seminggu yang lalu baby kurang bergerak dan saya agak risau,so hubby nasihatkan saya g cek..so ptg tu gi cek..kata doc xde pape..jantung ok saja cuma gerakan baby mmg nampak kurang aktif la..maybe saya penat puasa agaknya..so doc nasihatkan saya berehat saja.

selang 2 3 hari je saya rasa keaktifan baby mmg makin kurang,kerisauan saya buat saya tak senang duduk...tp dalam hati was-was,kang baby ok2 saja..saya je yang risau lebih2...saya minta pendapat hubby saya,dia kata xpe kita gi cek kat pakar ..Doc Suzy,TMC kota bharu..situla yg selalu g cek..Bila ngadu kat doc,doc kata kita scan..OK,so scan..doc kata kepala kat atas ni..saya kata "aik,aritu dah kepala kat bawah,bila masa plak dia berpusing sedangkan saya rasa keaktifannya sangat kurang"..mmmm pelik tu...Doc Suzy kata "aktif la tu maknanya..kalo x xkan boleh berpusing dalam 3 hari jek"..saya senyum je.
So saya kata "ok,dah boleh la saya puasa ni doc?..mmm dalam ragu2 Doc suzy nak benarkan saya puasa."mmmm kita buat CTG sbb baby pun dah besar dari saiz sepatutnya..1.7kg kalau sepatutnya 1.5kg minggu ke 31.."..saya kata "ok doc"..dalam 20minit je buat CTG..everything OK2 saja...jantung dan gerakan baby sangat positif..

Doc suzy kata "bolehla nak puasa,tp awk kena juga perhatikan gerakan baby,walaupun puasa balik yea"..OK doc..Thanks a Lots..saya cuba yang terbaik..
Lepas pada tu baby ok2 saja..so saya teruskan puasa..Alhamdulillah

mummy doakan kamu baik2 saja sayang,kita harus sama2 kuat yea..xpelah mumi xleh puasa pun demi kebaikan kita bersama..sayang kamu..



No comments: